📞 06 - 400 83 83 4 loes@loesvanbeest.nl

21 tips tegen stress.

Rond mijn 30e werd ik overspannen. Ik was moe, ongelukkig en had geen energie. De huisarts en psycholoog hielpen enigszins, maar het schoot voor mijn gevoel niet genoeg op. Ik beseft dat ik het vooral zelf moest ontdekken. Daarom begon ik een zoektocht van 10 jaar naar methodes om meer energie te krijgen en weer gelukkig te worden.

De wijze lessen die ik heb geleerd geef ik nu graag aan jou door. Het leven is druk, hectisch en er wordt heel veel van ons verwacht. Maar het kan echt anders, een leven zonder (ziekmakende) stress is mogelijk. Inmiddels heb ik 1000 + mensen mogen coachen naar een leven zonder  stress. In deze blog deel ik mijn 21 beste tips voor een stressvrij leven met je.

Hoe gebruik je de 21 tips tegen stress?

Lees elke dag 1 of 2 tips. Pas de gelezen tips meteen toe. Op die manier worden ze een gewoonte. Op het moment dat je dan stress ervaart, kun je teruggrijpen op jouw favoriete tips. 

TIP 1 Ga vaker offline

Zet je smartphone even helemaal uit. Zorg dat je minimaal één uur per dag niet bereikbaar bent. Anno 2021 zijn we enorm actief op sociale media. Even insta checken, een appje sturen, een post plaatsen. We zijn verkleefd aan onze mobieltjes en spenderen veel tijd met kijken naar dat scherm. Dit slokt enorm veel van je tijd op. Tel maar eens het aantal keren op dat je ‘even’ insta checkt. Doe je telefoon uit en geniet van de rust. Lees een boek, ga in bad, start een goed gesprek of speel eens ouderwets een leuk spel.

TIP 2 Creëer een vakantiegevoel

Als je stress hebt gebruik je vakantie vaak als oplossing. Helaas werkt dit maar tijdelijk. Een week nadat je terug bent van vakantie voelt het alweer alsof je nooit bent weggeweest. Herkenbaar? Waarom wacht je tot de vakantie met leuke dingen doen? Wat doe je nu niet, wat je wel op vakantie doet? Massage? Lekker uit eten? De tijd nemen voor elkaar? Maak een lijstje van deze ontspannende activiteiten en doe ze ook in je ‘gewone’ leven!

TIP 3 Welterusten, let op licht

Je lichaam herstelt door slaap. Je laadt je batterij er mee op en je zenuwstelsel komt tot rust. Zorg dus voor genoeg slaap en ga op regelmatige tijden naar bed. Kijk één uur voordat je gaat slapen niet meer televisie of op je mobiel. Het licht maakt je weer wakker en je slaapt daardoor minder diep.

TIP 4 Wees je eigen ‘Bob’

Wetenschappers hebben vastgesteld dat mensen die meer dan 3 glazen alcohol per dag drinken een overactief stresssysteem hebben. Je hebt een dag gehad met veel stress en het drinken van een wijntje geeft direct ontspanning. Deze snelle oplossing is natuurlijk geen structurele oplossing. Als je stress hebt, is het beter even helemaal geen alcohol te drinken of met mate. Drink in plaats daarvan water. Dat voert stresshormonen af en is nog gezond ook.

TIP 5 Overwerken werkt niet

Onderzoek wijst uit dat je voor elk overuur er twee nodig hebt om te herstellen. Af en toe overwerken? Prima, maar niet meer dan één keer in de week. Prioriteiten (durven) stellen is het beste medicijn tegen stress.

TIP 6 Focus, neem pauze

Ken je de wet van Parkinson? Deze wet stelt dat het werk van een taak uitbreidt naar de beschikbare tijd om deze te realiseren. Daarom werken wij efficiënter onder tijdsdruk. Maak per dag een lijst van jouw haalbare taken, neem na elk uur een paar minuten pauze, loop even rond en strek je uit. Dit verbetert de bloedtoevoer naar je hersenen en helpt je focussen. Focus is jouw sleutel tot rust.

TIP 7 Ga vaker mindmappen

Mindmappen is een grafische manier om ideeën en gedachten en op papier te zetten. Ons brein werkt ongeveer op dezelfde manier. Het is dus een slimme manier om van alles te onthouden. Heb je altijd veel gedachtes en ideeën in je hoofd? Denk dan eens aan mindmappen. Het hebben van overzicht geeft je rust en ruimte in je hoofd.

TIP 8 Ken je plussen en minnen

Wat geeft je energie en wat kost je energie? Pak een A4 en teken twee kolommen, één met plussen en één met minnen. Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van de minnen en zorg dat je minimaal drie dingen uit je plus lijst per week doet. Dit geeft je een goed gevoel, het werkt ontspannend en je maakt endorfine aan. Dat zijn stofjes die ervoor zorgen dat je je lekker voelt.

TIP 9 Wandel je stress weg

Wist je dat wandelen een ideale manier is om je gedachten te verzetten? Als je piekert of je hoofd leeg wilt maken is wandelen dé oplossing. Wetenschappelijk is bewezen dat je door wandelen minder somber bent, beter slaapt en er energie van krijgt. Dus trek je wandelschoenen aan en ga lekker naar het strand of bos en wandel je stress weg.

TIP 10 Voorkom een suikerdip

Wist je dat suiker ervoor kan zorgen dat je je erg moe voelt? Als je snoept geeft je alvleesklier namelijk insuline af om je suikerspiegel te herstellen. Hierdoor ontstaat de zogenaamde suikerdip, waardoor je je ineens sloom en futloos voelt. Af en toe suikers eten is echt niet erg, maar doe je dit regelmatig dan vreet het gewoon heel veel energie. Gebruik geen suiker of vervang het door kokosbloesemsuiker. Je suikerspiegel blijft daardoor gelijkmatiger en je houdt meer energie over.

TIP 11 Lach meer

Als je lacht daalt je bloedruk daalt, werken je hersenen werken beter, zakt je stressniveau zakt en je stijgt je energieniveau stijgt. Het lijkt te eenvoudig om waar te zijn, maar het is wetenschappelijk bewezen dat lachen gezond maakt. Lach dus zoveel mogelijk, zie de humor van het leven in, kijk naar leuke films en lach wat vaker. Doe dit gedurende de dag een paar keer en zeker als je stress hebt natuurlijk.

TIP 12 Gebruik een moodchanger

Heb je last van stress of zit je in een dip? Tip: verander je bui direct door een ‘moodchanger’. Een moodchanger kan een goede herinnering zijn, een mooie plek in de natuur of een gedachte aan iets of iemand die je blij maakt. Kies een van je moodchangers als je somber bent en je voelt je direct een stuk beter!

TIP 13 Schrijf je stress weg

Dat schrijven helpt bij het tegengaan van stress is allang bekend. Je kunt namelijk alles aan het papier toevertrouwen. Het is een uitlaatklap voor je emoties. Door te schrijven leer je ook jezelf beter kennen en kan het verassend zijn wat je ineens helder krijgt. Schrijf elke dag in een mooi notitieboekje of dagboek, redigeer niet en schrijf minimaal een hele bladzijde vol.

TIP 14 Wees regelmatig dankbaar

Dankbaarheid klinkt wellicht zweverig, maar dat is het zeker niet. Het is bewezen dat mensen die dagelijks dankbaarheid beoefenen gelukkiger zijn en minder last hebben van stress. Dankbaar zijn maakt je bewust van wat je hebt, het is zien dat je glas halfvol is en niet halfleeg.

TIP 15 Doe iets voor een ander

Niets is zo fijn als om iets te doen voor een ander. Neem een goede vriend of vriendin mee uit eten. Verras iemand met een lieve kaart. Ga op bezoek bij je moeder. Neem iets lekkers mee voor een collega. Help iemand op straat. Lach naar die behulpzame caissière of koop iets kleins voor je partner. Wees creatief, het hoeft niet heel groot te zijn om jezelf en de ander een goed gevoel te geven.

TIP 16 Gebruik je fantasie

Je verstand mind kent geen verschil tussen werkelijkheid en fantasie. Een gegeven waar topsporters mee werken om hun doel te bereiken. Je kunt dus heel goed je fantasie gebruiken om leuke en ondersteunende visualisaties te ‘bedenken’. Visualiseer een positief en krachtig doel. Beeld je dit tot in detail in, wat je wilt bereiken, hoe je je dan voelt en de effecten ervan op je leven. Herhaal dit zoveel en uitgebreid mogelijk.

TIP 17 Luister naar mooie muziek

Onderzoek wijst uit dat naar mooie en rustige muziek luisteren stresshormonen afbreekt en endorfine aanmaakt in je hersenen (het hormoon dat je een goed gevoel geeft). Zoek dus een mooi stukje muziek op en luister daar dagelijks naar.

TIP 18 Ga stoplichten

We rennen maar door, wanneer staan we nu eens stil? Terwijl letterlijk en figuurlijk stil staan je heel veel kan brengen. Ga vertragen, doe eens kalm aan. Gebruik elk rood stoplicht als jouw persoonlijk stop signaal. Wacht rustig en kijk eens om je heen. Misschien vallen je ineens een heleboel mooie dingen op, waar je anders compleet aan voorbij was gegaan.

TIP 19 Laat je hart spreken

Weten wie je bent en wat je wilt in het leven helpt enorm tegen stress. Vaak doen we dingen op de automatische piloot of omdat het zo hoort. Je denken vertelt je van alles en je gedachten zijn eindeloos. Hoe kies je dan vanuit je hart? Las een rustmoment in, leg je hand op je hart en vraag het. Intuïtief krijg je een innerlijk ja, een goed gevoel, of ineens weet je het antwoord.

TIP 20 Richt je op wat goed gaat

Het sluipt er vaak ongemerkt in, we mopperen en klagen veel. Door stress zie je de dingen door een donkerdere bril dan normaal. Je irriteert je eerder en je kunt minder hebben. Onbewust richt je je aandacht op negatieve gedachten. Draai het eens om. Focus je op wat goed gaat. Positief zijn trekt positiviteit aan. Houd de leuke dingen zolang mogelijk vast. Volgens de wetenschap gaat het daarna naar je langetermijngeheugen en wordt het vanzelf een ‘way of life’.

TIP 21 Geniet, het leven is maar kort

De laatste van de 21 tips tegen stress is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe moet je genieten? Sta even stil bij wat je allemaal hebt. Neem een diepe ademteug en kijk eens om je heen. We hebben eten, kleding, vrienden en familie en een dak boven ons hoofd. Stel je jezelf voor als 80-jarige en kijk terug op je leven. Wat zou je jezelf nu voor advies geven?

Wil je leren hoe je een leven zonder stress kunt leiden? Boek dan een gratis Boost Your Love sessie! Je gaat met praktsiche tips en een plan naar huis. Wacht niet te lang, ik heb maar 2 gratis sessies per maand te vergeven. 

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie training!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie training!

Je bent succesvol aangemeld!

Ja, ik doe graag mee met de 'Laad je batterij op' training!

Ja, ik doe graag mee met de 'Laad je batterij op' training!

Je bent succesvol aangemeld!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie challenge!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie challenge!

Je bent succesvol aangemeld!