3 tips voor meer energie

Ik ben zoooo druk. Ik ben zoooo moe. Twee antwoorden die je vaak krijgt als je iemand vraagt hoe het gaat. Hoe kan dat toch? Waarom hebben zo weinig energie? Ligt het aan het weer, het werk en de drukte, of weten we misschien gewoon veel te weinig over hoe we onze energie moeten beheren? We nemen het hebben van wel of geen energie voor lief, het overkomt ons.

Dat kan anders. Weg met die wallen. Laten we kijken wat je er aan kunt doen. We werken lang, hard en veel, we slapen chronisch te weinig en hebben altijd haast. Tussendoor nemen we weinig echte rustmomenten, ontspannen gaat ons moeilijk af en als we dat al (denken te) doen kijken we naar dat glimmende schermpje wat je nu in je handen hebt. Bewust of onbewust, het gaat allemaal ten koste van je energie.

De truck is dat je master wordt over je eigen energie

Zoals Bruce Lee master werd in Kung Fu. Ook dat ging niet zomaar. Hij trainde dagelijks, was ontzettend gemotiveerd en heel belangrijk, hij genoot van het proces. Jij kunt de Bruce Lee van jouw energie worden. Maar dan moet je wel aan de slag. Er is niet 1 heilige graal, het gaat om stapelen van kleine gewoontes.

Zie je energie als een batterij of accu, die leeg raakt door intensief gebruik. Gelukkig kun je die batterij ook weer zelf opladen. Hoe vaker je dat doet hoe langer de batterij meegaat. Dus wat zou Bruce doen? 

TIP 1: Start de dag zonder (meteen) koffie

Als je ochtends opstaat wat doe je dan als eerste? Stap je slaapdronken en vloekend uit bed omdat je wekker weer afging? Pak je vervolgens meteen een koffietje om die slaap weg te spoelen en een instant shot energie te krijgen? Ik snap waarom je het doet, maar het is een killer voor de batterij. Je gebruikt cafeпne om wakker te worden en bij te komen van 6-8 uur stil liggen.

Natuurlijk moet je lijf daar even van bijkomen. En dat kan je lijf heel goed zelf. Het nadeel van meteen koffie drinken is dat je de natuurlijke opruiming die je lichaam ochtends heeft, dwarsboomt. En dat is nou juist goed voor het stapelen van energie gedurende de dag. Die opruim machine is tot pakweg een 10.00 uur bezig. Drink dus eerst een glas lauw water en wacht met koffie. Het glas water vult ook je vochttekort aan wat je door een hele nacht niet drinken hebt. Je voelt je meteen fitter en frisser. Bovendien is er niets leuker dan je te verheugen op je koffie waar je nu heel mindfull slokje voor slokje van gaat genieten!

TIP 2: Doe een morning move

In de ochtend zijn je spieren stijf. Dat merk je meteen, je strompelt je bed uit. Voor een moment voel je je oud en gammel. Logisch, je bloedsomloop heeft stil gelegen en je hebt nauwelijks bewogen. Stel je zit 8 uur lang stil op je werk? Wat gebeurt er dan?  En na een lange vlucht? Je bent zo stijf als een plank. Heel normaal dus dat je je even een 90- jarige voelt;).

Ik heb er wat op gevonden. Ik doe de morning move. De wat? Zodra ik opsta, begin ik met bewegen: ik rek, ik strek, ik gaap als een malle en doe mijn morning moves. Als je dan ook nog een paar keer diep in- en uitademt om frisse zuurstof in je bloed te pompen ben je niet te houden van de energie.

TIP 3: Zorg voor echte rust

Echte rust. Maarre Loes, ik rust toch uit als ik op de bank lig te Netflixen? Uhhh, nee sorry. Je brein is dan juist heel actief en rust niet uit.  Al die prikkels moet je brein verwerken. Met andere woorden, je maakt nog steeds stresshormonen aan en die slurpen je accu heel snel leeg.

Echte rust is bijvoorbeeld een leuk boek lezen, een boek wat je aan het lachen maakt en ontspant. Een echt boek van papier is nog het beste, lekker ouderwets en geen afleiding dan alleen maar lezen met een bakje (gezonde) chips op schoot! Daar laad je batterij enorm van op.

Als je dit nog best lastig vindt kun je ook eens kijken naar mijn online programma Create your Dreamlife wat binnenkort start. Daarin geef ik nog veel meer tips over energie en rust. Voor je het weet ben jij de Bruce Lee van je energie