Hoe start ik een succesvolle coach praktijk?

17 stappen om succesvol je coach praktijk te starten

Trappelend van enthousiasme kom je vers van je coachopleiding, zoals NLP, Lifecoaching, intuïtief coachen, vitaliteitscoaching of kindercoaching. Je kunt niet wachten om te beginnen, een lang gekoesterde droom komt uit! 

Je was al een tijdje zoekende, misschien zelfs wel na een burnout. Je ontdekte dat je het anders wilde, je verlangde naar diepgang, verbinding met jezelf en vervulling. Daarnaast wil je iets goeds betekenen voor de wereld, je bent altijd al een helper geweest. 

Loes van Beest, Lifecoach en businessmentor voor vrouwen, Amsterdam

Dus volgde je allerlei cursussen, wellicht deed je ook een yoga opleiding of retraite en uiteindelijk waagde je de sprong in het diepe: je investeerde in jezelf en volgde een (best wel dure) coachopleiding. Het was het zeker waard: je genoot, je transformeerde, je kwam uit je comfortzone en eindelijk mag je jezelf coach noemen. Maar je wilt nu ook verdienen, en je wilt aan de slag, en staat aan de start van je coachpraktijk. 

Je hebt wellicht al een paar oefen coachees: vriendinnen, of kennissen die je gratis of voor een kleine vergoeding coacht. Ook werk je er nog steeds naast, daar baal je wel van want dat was nou juist waar je geen energie meer van kreeg en mee wilde stoppen. Je houdt je baan aan voor ‘de zekerheid’, en je verdient ook nog niet genoeg met coaching om er van te leven.

Lifecoach Amsterdam west

Eigenlijk heb je nog heel veel vragen over het opbouwen van je coachpraktijk. Je merkt dat het niet makkelijk is, er zijn al zoveel coaches en wat ‘kom jij eigenlijk brengen’ zijn vragen die soms door je hoofd spoken. Je merkt dat je nog best onzeker bent over vele zaken. Ook geld vragen voor je coaching vind je soms lastig. Je wilt ook nog een mooie website, waar vind je je klanten en welk tarief moet je vragen. Je moet nog zoveel doen, waar te beginnen? 

Herken je bovenstaande? Je wilt niet weten hoe vaak ik hoor: Loes hoe ben jij een succesvol coach geworden? Kun je me de stappen vertellen die je hebt genomen? Hoe kom je aan klanten? Waar moet ik beginnen? Wie is mijn ideale klant en hoe bereik ik ze? Deze vragen werden me zo regelmatig gesteld door beginnende coaches dat ik heb besloten er een blog over te schrijven.Er komt namelijk heel wat bij kijken om je eigen praktijk te beginnen en te zorgen dat het succesvol wordt, maar het is zeker niet onmogelijk.

Ik heb inmiddels duizenden mensen mogen coachen. Ik heb een succesvolle online academie en een methode ontwikkeld voor vrouwen om hun hart succesvol te volgen. Daarnaast geef ik events en retraites in binnen-en buitenland. Verder werkte ik voor bedrijven zoals Boomerang, Booking.com, Deliveroo, Rode Kruis en Cartier. 

Hoe ik zover ben gekomen heb ik samengevat in een fantastische videotraining waar ik exclusief al mijn succes stappen met je deel: Hoe start ik een succes-volle praktijk‘. De training is vooraf opgenomen en geheel gratis. 

Module 1 – Eenvoudig een goed converterend klantenbestand opbouwen.

Module 2 – Succesmindset ontwikkelen.

Module 3 – Onderscheid je van de massa

Deze videotraining wil je niet missen!

 

In de onderstaande blog neem ik je mee in 17 belangrijke basisstappen hoe je succesvol je praktijk start!

 

1. NAAM: Kies een naam voor je praktijk. Dat is niet altijd makkelijk maar maak jezelf niet gek met eindeloos nadenken over de perfecte naam. Echter als het je lukt om in de naam al een belofte te verwerken is dat een goed idee. Een belofte is waar de klant naar verlangt, zelf nog niet kan en dus naar zoekt. Mijn eerste naam was Tao vitaal. Deze scoorde heel goed. Tao van Taoïsme is echt mijn niche en vitaal willen we allemaal zijn. Je naam moet kort en bondig zijn. 

2. ALS JE GEEN NAAM WEET: Vraag dan vrienden om mee te denken, maar als je er echt niet uitkomt kies dan simpelweg voor je eigen naam. De belofte laat je dan terug komen in je teksten. Dat geeft je meteen heel veel mogelijkheden. 

3. DOMEINNAAM VASTLEGGEN: Check op https://www.antagonist.nl/domeinnaam/ of je naam vrij is als website. (Ik werk zelf al jaren tevreden met www.antagonist). Leg deze vast, meestal is dat maar een paar euro. Kies voor een extensie die eindigt op .nl, eventueel ernaast een .com als je al weet dat je internationaal wilt gaan. Stap niet in de valkuil van een naam vastleggen met – of _ ertussen of eindigt op .online of iets dergelijks. Dit straalt geen professionaliteit uit en is bovendien lastig voor je potentiële klant om te onthouden. 

4. TIP: KIES VOOR NEDERLANDS: Kies ervoor om je domeinnaam in het nederlands te doen. Engels klinkt vaak beter, toch is het niet handig omdat mensen niet googlen op engelse woorden maar nederlandse. Zo mis je een enorme kans om later in google te worden gevonden. 

5. KAMER VAN KOOPHANDEL: Registreer je online met die naam bij de Kamer van Koophandel. Dat doe je hier. Kies voor EENMANSZAAK: starten als zzp’er, freelancer of eenmanszaak. Je moet inschrijven met je digiD. Heb je die niet? Dan vind je onderaan hier de pagina om vast een formulier in te vullen. Je moet daarna persoonlijk langskomen bij KVK om je inschrijving af te ronden. Na het invullen van je gegevens ontvang je een bevestigingsmail met een link om een afspraak te maken. Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van € 51,30 (wellicht is deze in de toekomst hoger).

6. BELASTINGDIENST: Je moet als coach 21% BTW belasting afdragen en een deel van je inkomsten. Geen nood je krijgt als starter veel korting, die info vind je ook op de site van de belastingdienst. Na je inschrijving bij de KVK worden je gegevens automatisch door de belastingdienst overgenomen. Je ontvangt 2 brieven na inschrijving een brief met uw omzetbelastingnummer en een brief met uw btw-identificatienummer. Dit nummer heb je nodig als je facturen gaat uitschrijven. Heb je toch vragen? Bel ze dan op 0800 – 0543. 

Nu je de technische stappen hebt gezet is het zaak je aan de wereld kenbaar te maken door je sociale media kanalen en je website.

7. WEBSITE UITBESTEDEN: Heb je budget? Dan is het fijn als je een goede website developer zoekt, denk aan een starttarief van €3000,- tot €6000,-.

8. WEBSITE ZELF MAKEN: wil je snel en makkelijk beginnen? Kies dan voor bijvoorbeeld Phoenix. Al voor €59,- per maand heb je een website die je eenvoudig zelf kunt opzetten en ben je vindbaar voor google, niet onbelangrijk! Toen ik begon was dit er niet, anders had ik het meteen gedaan. Er is een goede klantenservice en het is makkelijk te begrijpen. 

9. SOCIAL MEDIA: Of je wilt of niet, je toonbank is naast je website zeker social media. Installeer eerst instagram, dat doe je via de app uit de appstore op je telefoon. Je kunt namelijk berichten delen vanaf je telefoon. Het kan zijn dat Instagram al een suggestie doet op basis van je Facebookprofiel. Wil je Instagram niet direct koppelen aan je Facebookaccount, maar een nieuw account aanmaken, dan klik je op ‘Registreren met telefoonnummer of e-mailadres’. Doe eventueel hetzelfde voor Linkedin, Tiktok, Pinterest of Youtube, afhankelijk van je doelgroep. 

10. MAILPROVIDER: Als het goed is heb je samen met je website een eigen emailadres gekregen. Het is zaak om nu een e-mailbestand op te gaan bouwen, hiermee bouw je meteen een klantenbestand op, maar daar kom ik later op terug. Kies voor een betaalbare provider zoals mailchimp. Tot 2000 adressen is het gebruik gratis. Maak ook meteen een gave gratis weggever met jouw tips en plaatst die op je website. Zo bouw je makkelijk en als snel  een klantenbestand op.

11. GOEDE PROFIELFOTO: Dit is de grootste fout die coaches maken, ik zie meestal een foto van vakantie gemaakt op een telefoon. Misschien denk jij het valt wel mee maar dan moet ik je teleurstellen. Onbewust of bewust, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dit MOET een professionele foto zijn. Investeer €50-200,- bij een goede fotograaf en geen hobby fotograaf! Denk na over wat je aandoet als je al een idee hebt van je branding/kleuren. Weet je dat niet? Doe dan rustige kleuren aan, doe wat make up op en zorg dat je niet ‘glimt’. Lach in de camera en zorg dat je die dag uitgerust bent. Gebruik op al je sociale media kanalen dezelfde profielfoto voor herkenbaarheid. 

12. COACH TARIEF: bepaal nu je tarief. Coaching tarieven voor de particuliere markt beginnen bij €50,- oplopend tot €250,-. Houdt in je achterhoofd dat je van dit bedrag ook nog belasting moet afdragen. Vergis je niet hoe lager het bedrag, hoe minder professioneel je overkomt. Wil je overkomen als een pro, dan zou ik starten vanaf minimum van €65,-tot €75,- per sessie van een uur. Val niet in de valkuil dan 2 uur te gaan coachen, transformatie van je coachee kan echt in een uur. Wil je toch langere sessies? Reken dan een prijs per uur.

13. KLANTEN AANTREKKEN: Het is niet waar vind jij je klanten, maar hoe vindt de klant jou? Daarom heb je nu een website en je social media kanalen. Je kunt klanten aantrekken door regelmatig te gaan posten over iets waar je goed in bent, een expertise. Ga blogs schrijven, podcasts maken of lives geven. Daarnaast vertel je bij elke ontmoeting, feest of verjaardag wat je doet. Vertel meteen de pakkende naam van je website (!). 

14. WAT DOE JE: Zeg niet ik ben coach, daar kunnen mensen niks mee en denken ze wellicht ‘alweer een coach’. Maak een 1 minuut zin met de belofte die je klant zoekt. Zoeken ze rust, energie, ontwikkeling, nieuwe uitdaging, afvallen, ontspanning of willen ze gespierd en fit zijn? Wat is het resultaat van jouw coaching? Welke frustratie of pijn los je voor ze op? Sporten is geen resultaat, mediteren is ook geen resultaat. Ontspanning, gespierd en fit zijn wel.
Mijn zin gaat als volgt: ‘Ik help vrouwen hun hart te volgen en daarmee succesvol te worden en financiele vrijheid te creëren. Als ik zeg ik ben Business Mentor en Tao trainer snappen ze er niets van. 

15. GEEF EEN GRATIS SESSIE WEG: Niet zomaar een sessie, nee een power sessie, of een inzicht sessie naar xxx (belofte). Ook hier geldt, maak de belofte waar! Doe dat in een half uur, geef ze meteen 3 tips mee, maar let op, geef niet alles weg! Dan komen ze niet meer terug. Houdt wat achter, zodat ze verlangen naar meer. Vraag aan het einde wil je meer weten? Doe ze dan meteen een aanbod wat ze niet kunnen weigeren! 

16. AANBOD: Geef nooit maar dan ook nooit losse sessies. Daarmee zal je niet van je coaching kunnen leven. Reken maar uit hoeveel uur je in een jaar kunt werken en tegen welk tarief.

17. MAAK EEN COACH PROGRAMMA: In plaats van losse sessies bouw je 1 x een programma. Daarin bedenk je weer een stappenplan van jouw expertise. Wat maakt jou anders dan alle andere coaches? Wat los jij op? Waar ben je goed in en welke ervaring neem je mee uit je leven? Dit maakt jouw programma uniek. Maak bijvoorbeeld  een stappenplannen, pdf’s, theorie, opdrachten, meditaties, podcasts en video’s. Daarbij geef je een x aantal ondersteunende sessies. Voila, je programma is klaar! Wel nog een vette naam bedenken en goede een prijs. Ga niet voor de laagste prijs die je in gedachten hebt maar stretch jezelf op in het vragen van een wat duurdere prijs. Je hebt zoveel jaren training en ervaring in dit programma gestopt, onderschat jezelf niet! Onthoud je bent uniek en je weet altijd meer dan je klant! 

 

Loes van Beest, Lifecoach en businessmentor voor vrouwen, Amsterdam

Hoe nu verder?

Er valt nog veel meer over te schrijven, maar ik hoop dat ik het je vast wat makkelijker heb gemaakt. Ben je nog onzeker over jezelf of je kwaliteiten, heb je nog vragen over je branding, niche en expertise? Over zichtbaarheid, tarieven, online werken, of je aanbod? Wil je weten hoe je de zakelijke markt veroverd of wil je nog meer in je kracht komen te staan? Of wil je leren wat je nog meer nodig hebt om een succesvolle coach te worden? 

Wat ik heb ontdekt op mijn reis naar een succesvol leven als coach wil ik jou ook leren. Uit eigen ervaring weet ik wat je wel (en vooral niet) moet doen, maar ook hoe je het moet doen.

Gratis

Ik heb heel veel geïnvesteerd in cursussen, opleidingen en businesscoaches om zelf succesvol te worden. Het was geen gemakkelijke, en vooral kostbare, weg. Dat wil ik jou besparen.

Download mijn gratis videotrainig: ‘Hoe start ik een succes-volle praktijk‘, of plan hier een gratis 360-graden strategiecall in, waarin ik een volledig beeld van je bedrijf krijg en je een gratis plan meegeef over hoe je meer klanten en omzet kunt genereren.