020-700 93 94 loes@loesvanbeest.nl

Hoe start ik een succesvolle coach praktijk?

17 stappen om succesvol je coach praktijk te starten

 

Trappelend van enthousiasme kom je vers van je coach opleiding, zoals NLP, Life coaching, vitaliteitscoaching of kindercoaching. Je kunt niet wachten om te beginnen, een lang gekoesterde droom komt uit! 

Je was al een tijdje zoekende, misschien zelfs wel na een vette burnout. Je ontdekte dat je het anders wilde, je verlangde naar diepgang, verbinding met jezelf en vervulling. Daarnaast wil je iets goeds betekenen voor de wereld, je bent altijd al een helper. 

 

Lifecoach loes van Beest Amsterdam

Dus volgde je allerlei cursussen, deed je misschien ook een yoga opleiding of retraite en uiteindelijk waagde je de sprong in het diepe: je investeerde in jezelf en volgde een (best wel dure) coach opleiding. 

 

Het was het zeker waard: je genoot, je transformeerde, je kwam uit je comfortzone en eindelijk mag je jezelf coach noemen. Maar je wilt nu ook verdienen, en je wilt aan de slag, en sta je aan de start van je coachpraktijk. 

 

Je hebt wellicht al een paar oefen coachees: vriendinnen, of kennissen die je gratis of voor een kleine vergoeding coached. Ook werk je er nog steeds naast, daar baal je wel van want dat was nou juist waar je geen energie meer van kreeg en mee wilde stoppen. Je houdt je baan aan voor ‘de zekerheid’, en je verdient ook nog niet genoeg met coaching om er van te leven.

 

Lifecoach Amsterdam west

Eigenlijk heb je nog heel veel vragen over het opbouwen van je coach praktijk. Je merkt dat het niet makkelijk is, er zijn al zoveel coaches en wat ‘kom jij eigenlijk brengen’ zijn vragen die soms door je hoofd spoken. Ook geld vragen voor je diensten vind je soms lastig. Je wilt ook nog een mooie website, waar vind je klanten en welk tarief moet je vragen. Je moet nog zoveel doen, waar moet je beginnen? 

 

Herken je bovenstaande? Je wilt niet weten hoe vaak ik hoor: Loes hoe ben jij succesvol geworden? Kun je me de stappen vertellen die je hebt genomen? Hoe kom je aan klanten? Waar en hoe moet ik beginnen? Wat is mijn ideale klant, waar vind ik ze en hoe bereik ik ze? Deze vragen worden me zo regelmatig gesteld door beginnende coaches dat ik heb besloten er een blog over te schrijven. 

 

Er komt namelijk heel wat bij kijken om je eigen praktijk te beginnen en te zorgen dat het succesvol is, maar het is zeker niet onoverkomelijk. Ik heb inmiddels duizenden mensen mogen coachen. Ik heb een succesvolle online academy en methode ontwikkeld voor vrouwen om hun hart te volgen en geef succesvolle events en retraites in binnen-en buitenland. Daarnaast werk ik voor het bedrijfsleven zoals voor Boomerang, Booking.com, Deliveroo, Rode Kruis en Cartier. Ook werk ik voor diverse gemeentes en scholen. 

Die eerste stappen ga ik hier vast met je delen.

 

1. NAAM: Kies een naam voor je praktijk. Dat is niet altijd makkelijk maar maak jezelf niet gek met eindeloos nadenken over de perfecte naam. Echter als het je lukt om in de naam al een belofte te verwerken, is dat een goed idee. Een belofte is wat de klant wil, en waar de klant op zoekt. Mijn eerste naam was Tao vitaal. Deze scoorde heel goed. Tao van Taoïsme is echt mijn niche en vitaal willen we allemaal zijn. Je naam moet kort en bondig zijn. 

2. TIP: ALS JE GEEN NAAM WEET: Weet je het echt niet? Kies dan simpelweg voor je eigen naam, de belofte komt dan later terug in je kopteksten bovenaan je pagina! Dat geeft je meteen heel veel mogelijkheden. 

3. DOMEINNAAM VASTLEGGEN: Check op https://www.antagonist.nl/domeinnaam/ of je naam vrij is als website. (Ik werk zelf al jaren tevreden met www.antagonist). Leg deze vast, meestal is dat maar een paar euro. Kies voor een extensie die eindigt op .nl, eventueel ernaast een .com als je al weet dat je internationaal wilt gaan. Stap niet in de valkuil van een naam vastleggen met – of _ ertussen of eindigt op .online of iets dergelijks. Dit straalt geen professionaliteit uit en is bovendien lastig voor je potentiële klant om te vinden en later te onthouden. 

4. TIP: KIES VOOR NEDERLANDS: Kies ervoor om je domeinnaam in het nederlands te doen. Engels klinkt vaak beter, toch is het niet handig omdat mensen niet googlen op engelse woorden maar nederlandse. Zo mis je een enorme kans om later in google te worden gevonden. 

5. KAMER VAN KOOPHANDEL: Registreer je online met die naam bij de Kamer van Koophandel. Dat doe je hier. Kies voor EENMANSZAAK: starten als zzp’er, freelancer of eenmanszaak. Je moet inschrijven met je digiD. Heb je die niet? Dan vind je onderaan hier de pagina om vast een formulier in te vullen. Je moet daarna persoonlijk langskomen bij KVK om je inschrijving af te ronden. Na het invullen van je gegevens ontvang je een bevestigingsmail met een link om een afspraak te maken. Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van € 51,30.

6. BELASTINGDIENST: Je moet als coach 21% BTW belasting afdragen en een deel van je inkomsten. Geen nood je krijgt als starter veel korting, die info weet een accountant en vind je ook op hun site. Na je inschrijving bij de KVK worden je gegevens automatisch door de belastingdienst overgenomen. Je ontvangt 2 brieven na inschrijving een brief met uw omzetbelastingnummer en een brief met uw btw-identificatienummer. Dit nummer heb je nodig als je facturen gaat uitschrijven. Heb je toch vragen? Bel ze dan op 0800 – 0543. 

Nu je de technische stappen hebt gezet is het zaak je aan de wereld kenbaar te maken door je sociale media kanalen en je website.

7. WEBSITE UITBESTEDEN: Heb je budget? Dan is het fijn als je een goede website developer zoekt, denk aan een starttarief van €3000,- tot €6000,-.

8. WEBSITE ZELF MAKEN: wil je snel en makkelijk beginnen? Kies dan voor bijvoorbeeld Phoenix. Al voor €59,- per maand heb je een website die je eenvoudig zelf kunt opzetten en ben je vindbaar voor google, niet onbelangrijk! Toen ik begon was dit er niet, anders had ik het meteen gedaan. Er is een goede klantenservice en het is makkelijk te begrijpen. Je bent wel beperkt met betrekking to lay out en echt een eigen herkenbare branding, maar dat kan altijd later nog als je meer budget hebt en overstapt naar een eigen website.

9. SOCIAL MEDIA: Of je wilt of niet, je toonbank is naast je website zeker social media. Installeer eerst instagram, dat doe je via de app uit de appstore op je telefoon. Je kunt namelijk alleen berichten delen vanaf je telefoon. Het kan zijn dat Instagram al een suggestie doet op basis van je Facebookprofiel. Wil je Instagram niet direct koppelen aan je Facebookaccount, maar een nieuw account aanmaken, dan klik je op ‘Registreren met telefoonnummer of e-mailadres’. Doe hetzelfde voor facebook, linkedin en clubhouse. Onderschat vooral de tijd niet wat dit kost, vraag desnoods hulp aan anderen die hier handig in zijn.

10. MAILPROVIDER: Als het goed is heb je samen met je website een eigen emailadres gekregen. Het is zaak om nu een e-mailbestand op te gaan bouwen, hiermee bouw je meteen een klantenbestand op, maar daar kom ik later op terug. Kies voor een betaalbare provider zoals mailchimp. Tot 2000 adressen is het gebruik gratis. Maak ook meteen een gave gratis weggever met jouw tips en plaatst die op je website. Zo bouw je makkelijk en als snel  een klantenbestand op.

11. GOEDE PROFIELFOTO: Dit is de grootste fout die coaches maken, ik zie meestal een foto van vakantie gemaakt op een telefoon. Misschien denk jij het valt wel mee maar dan moet ik je teleurstellen. Onbewust of bewust, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dit MOET een professionele foto zijn. Investeer €50-200,- bij een goede fotograaf en geen hobby fotograaf! Denk na over wat je aandoet als je al een idee hebt van je branding/kleuren. Weet je dat niet? Doe dan rustige kleuren aan, doe wat make up op en zorg dat je niet ‘glimt’. Lach in de camera en zorg dat je die dag uitgerust bent. Gebruik op al je sociale media kanalen dezelfde profielfoto voor herkenbaarheid. 

12. COACH TARIEF: bepaal nu je tarief. Coaching tarieven voor de particuliere markt beginnen bij €50,- oplopend tot €250,-. Houdt in je achterhoofd dat je van dit bedrag ook nog belasting moet afdragen. Vergis je niet hoe lager het bedrag, hoe minder professioneel je overkomt. Wil je overkomen als een pro, dan zou ik starten vanaf minimum van €65,-tot €75,-. per sessie van een uur. Val niet in de valkuil dan 2 uur te gaan coachen, transformatie van je coachee kan echt in een uur. Wil je toch langere sessies? Reken dan een prijs per uur.

13. KLANTEN AANTREKKEN: Het is niet waar vind jij je klanten, maar hoe vindt de klant jou? Daarom heb je nu een website en je social media kanalen Je kunt klanten aantrekken door regelmatig te gaan posten over iets waar je goed in bent, een expertise. Ga blogs schrijven, podcast te maken of lives geven. Daarnaast vertel je bij elke ontmoeting, feest of verjaardag wat je doet. Vertel meteen de pakkende naam van je website (!). 

14. WAT DOE JE: Zeg niet ik ben coach, daar kunnen mensen niks mee en denken ze wellicht ‘al weer een coach’. Maak een 1 minuut zin met de belofte die je klant zoekt. Zoeken ze rust, energie, ontwikkeling, nieuwe uitdaging, ontspanning of willen ze gespierd en fit zijn? Wat is het resultaat van jouw coaching? Welke frustratie of pijn los je voor ze op door jouw coaching? Sporten is geen resultaat, mediteren is ook geen resultaat. Ontspanning en gespierd en fit zijn wel. ‘Ik help vrouwen hun hart te volgen en een ontspannen en energiek leven te leiden, waarin ze exact doen waar ze van dromen’. Als ik zeg ik ben Life Coach en tao trainer snappen ze er niks van. 

15. GEEF EEN GRATIS SESSIE WEG: Niet zomaar een sessie, nee een power sessie, of een inzicht sessie naar xxx (belofte). Ook hier geldt, maak de belofte waar! Doe dat in een half uur, geef ze meteen 3 tips mee, maar let op, geef niet alles weg! Dan komen ze niet meer terug. Houdt wat achter, zodat ze verlangen naar meer. Vraag aan het einde wil je meer weten? Doe ze dan meteen een aanbod wat ze niet kunnen weigeren! 

16. AANBOD: Geef nooit maar dan ook nooit losse sessies. Daarmee zal je niet van je coaching kunnen leven. Reken maar uit hoeveel uur je in een jaar kunt werken en tegen welk tarief.

17. MAAK EEN COACH PROGRAMMA: In plaats van losse sessies bouw je 1 x een programma. Daarin bedenk je weer een stappenplan van jouw expertise. Wat maakt jou anders dan alle andere coaches? Wat los jij op? Waar ben je goed in en welke ervaring neem je mee uit je leven? Dit maakt jouw programma uniek. Maak bijvoorbeeld  een stappenplannen, pdf’s, theorie, opdrachten, meditaties, podcasts en video’s. Daarbij geef je een x aantal ondersteunende sessies. Voila, je programma is klaar! Wel nog een vette naam bedenken en goede een prijs. Ga niet voor de laagste prijs die je in gedachten hebt maar stretch jezelf op in het vragen van een wat duurdere prijs. Je hebt zoveel jaren training en ervaring in dit programma gestopt, onderschat jezelf niet! Onthoud je bent uniek en je weet altijd meer dan je klant! 

 

Hoe nu verder?

Er valt nog veel meer over te schrijven, maar ik hoop dat ik het je vast wat makkelijker heb gemaakt. Ben je nog onzeker over jezelf of je kwaliteiten, heb je nog vragen over je branding, niche en expertise? Over zichtbaarheid, tarieven, online werken, of je aanbod? Wil je weten hoe je de zakelijke markt veroverd of wil je nog meer in je kracht komen te staan? Of wil je leren wat je nog meer nodig hebt om succesvolle coach te worden? 

 

Wat ik heb ontdekt op mijn reis naar een succesvol leven als coach wil ik jou ook leren. Uit eigen ervaring weet ik wat je moet doen en hoe. Ik heb heel veel geïnvesteerd in allerlei cursussen, opleidingen en business coaches om zelf succesvol als coach te worden. Het was geen gemakkelijke en vooral kostbare weg. Dat wil ik jou besparen, bovendien is het ook een doolhof wat er allemaal wordt aangeboden op internet.

 

 Daarom heb ik zo compact mogelijk alles wat voor mij werkte samengevat in een halve dag. Zodat jij eenmalig in je bedrijf investeert, en daarna het meteen zo snel mogelijk kan terug verdienen. Dat scheelt je in plaats van eindeloos zoeken en jaren wachten totdat je het wiel zelf hebt uitgevonden. En je lekker aan de slag kunt om direct stappen te zetten naar een succesvolle praktijk!

 

BOOST YOUR BUSINESS DAY

Wat leer je onder andere deze dag?

  Stappenplan hoe je succesvol je (parttime) praktijk start

  Hoe onderscheidt en specialiseer je je als coach/trainer

  Succesvolle diensten aanbieden met de marketingpyramide voor coaches 

  De beste tarieven: particulier en zakelijke markt

  Wie is je ideale klant

  Waar vind je je ideale klant

  De beste manieren om snel een klantenbestand op te bouwen

  Sociale media inzetten 

  Ruimte voor al je vragen

Na het volgen van deze dag staat niets jouw meer in de weg naar een succes-volle coachpraktijk!

Noot: ik heb slecht 2 x per maand plek in mijn agenda voor deze sessies. 

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie training!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie training!

Je bent succesvol aangemeld!

Ja, ik doe graag mee met de 'Laad je batterij op' training!

Ja, ik doe graag mee met de 'Laad je batterij op' training!

Je bent succesvol aangemeld!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie challenge!

Ja, ik doe graag mee met de 'Zen in 7 dagen' meditatie challenge!

Je bent succesvol aangemeld!

×