Ja dat kan het brein, ze noemen dat neuroplasticiteit. Toen ik 20 jaar geleden na een burnout begon met het volgen van Taoïstische trainingen en cursussen, merkte ik direct dat het mij positief veranderde. Ik werd vrolijker en energieker, ik begreep meer en werd helderder. Toen bestonden hersenonderzoeken nog niet, maar inmiddels is het bewezen dat je brein zich kan ontwikkelen. Zo is ook mijn liefde ontstaan voor deze verschillende methodes die ik nog steeds dagelijks toepas.
Hieronder mijn favoriete top 3 die ik toepas op mijn leven en mijn brein.
TIP 1: MINDSETS
Onderzoek je gedachtes, het is niet de gebeurtenis die maakt hoe je je voelt, maar de gedachte over de gebeurtenis. Verander je gedachte naar een realistische, positieve gedachte en je gevoel over de gebeurtenis zal direct anders zijn.
TIP 2: BEWEEG
In mijn trainingen zeg ik altijd: ‘een flexibel lichaam is een flexibel brein. Dat betekent niet dat je een elastiekje hoeft te zijn en jaren moet trainen. Rek je wat vaker uit, doe 3 eenvoudige yoga oefeningen, ga wandelen of sporten. Zoek iets wat echt bij je past en doe het niet tegen je zin.
TIP 3: MEDITEER
Nee, mediteren is niet moeilijk en je hoeft niet op een berg in the middle of nowhere te gaan zitten. Mediteren is leren je bewust te worden van je eigen gedachtes, niet gedachten-loos worden. Zoals je benen bewegen bij lopen zo is je brein ontworpen om te denken. Moeilijk? Ja het vergt wat oefening, maar het is niet onmogeliijk. Ga op cursus, zoek een goede app of kom naar een van de trainingen.