Geloof me: mijn leven zag er vroeger heel anders uit. Ik was niet fit, niet gezond en had een baan die ik niet leuk vond. Ik had de ‘mazzel’ dat ik niet een, maar twee grote wake-up calls kreeg om mijn leven te veranderen. Ik werd eerst overspannen en daarna zo ernstig ziek door een tropische ziekte in Thailand, dat ik niet zeker wist of ik het zou overleven. 

Een wake-up call is een heftige gebeurtenis in je leven die ervoor zorgt dat je anders tegen je leven aan gaat kijken. Je wordt bijvoorbeeld ziek, of je relatie gaat uit. Op het moment dat het gebeurt zal je het pijnlijk vinden, maar het schudt je wel wakker. 

Automatische piloot:
Zonder dat je het zelf merkt leef je je leven op de automatische piloot. Misschien ben je niet helemaal tevreden met alles wat er in je leven gebeurt, maar alles gaat z’n gangetje. Veranderen is niet makkelijk, dus waarom zou je het nu doen?

Ik durfde niet te veranderen:
Zo ging dat ook bij mij… Als ik terugkijk, leefde ik niet gezond en wilde ik wel ander werk, maar ik durfde daar niet voor te gaan. Dat negeerde ik dan maar. Maar als jij nu al merkt dat er iets niet helemaal goed zit, ga je dan, net als ik toen, wachten totdat je ziek wordt? Nee? Goed. Daar hoopte ik al op.

Wat kun je doen in 5 stappen:
Om erachter te komen wat je wilt veranderen, is het belangrijk om eerst in contact komen met je eigen ongemak. En dat is nou juist wat de meesten van ons proberen te vermijden. Hieronder 5 stappen om je eigen ‘wake-up call’ te creëren, zodat je op tijd de veranderingen in je leven kunt doorvoeren die voor jou nodig zijn. 

1. Contempleer
Sluit je ogen en zie je huidige leven voor je. Als je nog een jaar zo doorgaat als je nu doet, hoe ziet dat er dan uit over 5 jaar, over 10 jaar en over 30 jaar? Ben je niet tevreden? Pak een vel papier en schrijf op wat je dan anders zou willen zien.

2. De gevolgen
Zie jezelf nog eens voor je. Als je de veranderingen die je wilt niet gaat doorvoeren, wat gebeurt er dan in de toekomst? Hoe ziet dat eruit? Heeft iemand anders in je omgeving daar ook last van? Het is belangrijk om je gedachten tijdens deze oefening echt liefdevol te benaderen. Schrijf op wat er in je op komt.

3. Successen
Zie jezelf dan weer voor je maar dan als de verandering succesvol zou zijn. Hoe ziet dat eruit over 1 jaar, 5 jaar, 10 en 30? Wat doe je dan? Wie in je omgeving heeft daar nog meer plezier van? Denk zo groot mogelijk en ga er voor jezelf op door. Hoe zie jij eruit? Wat doe je en hoe voel je je? Schrijf dit ook op. Dit wordt je doel.

4. Tel terug
Dan gaan we het plan nu concreet maken. Als je vanuit deze mooie toekomst terugtelt naar het nu, welke stappen heb je dan gezet om daar te komen? Wat doe je vanaf nu dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks om dat doel te bereiken? Hoe zien die stappen eruit in de praktijk? Welke gewoontes moet je 80% van je tijd doorvoeren? Schrijf deze stappen uit naast je doel(en).

5. Support
Heb je een idool? Iemand die je bewondert? Hoe is die persoon geworden zoals die nu is? Welke stappen nam die persoon 20 jaar geleden denk je? 

Nu je weet wat je kunt veranderen is het belangrijk om het zo simpel mogelijk te houden voor jezelf en vandaag te beginnen. Welke (mini) stap kun je nu meteen zetten?